نمایشگاه تلخون، دلبر، دل خون سه تصویر از منظر ایرانی
توضیحات و استیتمنت نمایشگاه
تلخون، دلبر، دلخون سه منظر از تصویر ایرانی پرتره پنجره ایست به درون انسانها و هرآنچه که این لایههای زیرین را آشکارتر می کند؛ پنجره ای به درون یک شخص یک نسل، یک ملت و یا به درون انسان، چنان که انسان است. گاه ارجاعی است وابسته به شباهت ظاهری به 《من》 یا 《تو》یی که روبروی نقاش نشسته است؛ و گاه هم ارجاع و نشانی پیچیده تر به چیز و کسی که اسم ندارد؛ به خلقیات و عادات؛ به درونیات و احوال؛ به فکرها، نگرانیها و دشواریها و امیال و خواستها و شورها و بسیاری دیگر. مجموعه پرترههای پیش رو از چند نسل نقاشان ایرانی، در کنار تمامی تفاوتها و خصایص، بازتابی از سپهر فرهنگی حاکم بر ایران، تخیل جمعی، امیدها، خواستها و ارادههاست. تصاویر هریک رویکرد بازنمودی از تصور و تخیل ایرانی با همه تالماتش است. در این میان سه رویکرد مشترک در برابر فضای فرهنگی و ذهنی هنرمندان بازجسته و دستهبندی شده است: آنجا که زیادت تلخی روزگار، بن بستها و ناامیدیها چنان راه را بر ذهن و تخیل بسته که جز تصویری تخریبشده، سیاه و زوال یافته را نمایش میدهد، تلخون نام گرفته است. آنجا که از پس تمام دشواری و تالم، هنرمند کورسویی برای یافتن یا ساختن زیبایی، یا بیان زیباییشناختی نو جسته، دلبر نام یافته است. و آنجا که در گمگشتگیها و سردرگمیها، نوید جستجو و تلاشی برای ساختهشدن امید و تصویری نو و بازسازی تخیل به چشم میخورد خون دل، خرج ساختن تصویر دیگری شده، دلخون خوانده شده است.
هنرمندان
جواد آتشباری علیرضا اسپهبد هانیبال الخاص سعید باباوند ناصر بخشی مرتضی پورحسینی ژازه تباتبایی محمدعلی ترقی جاه ساوالان جماعتی وحید چمانی قاسم حاجی زاده آهو حامدى الهه حیدری مهرداد ختایی مرتضی خسروی بهرام دبیری کامبیز درم بخش آتنا دشتی پیمان رحیمی زاده لیلی رشیدی بامداد رضوانیان امیرمهدی زاهدی ایرج زند محمود ساکی محمد شایسته کوروش شیشه گران علی اکبر صادقی محمد فاسونکی فرناز فربد نیلوفر قادری نژاد مرجان قربانی راشین قربی مسعود کشمیری کیومرث کیاست بهمن محصص روژانو محمدزاده سید محمد مساوات نصرت الله مسلمیان سمانه مطلبی معصومه مظفری شادی نویانی کیومرث هارپا